Teini talossa

Arrogantti virus

Jaa

Minulla oli tietokone pitkään melko sekaisin: etenkin netin ja sähköpostin kanssa oli hankaluuksia. Toisinaan meili ei lähtenyt, vaikka kone väitti sen lähteneen. Kone jumiutunut jatkuvasti, kun kävi sellaisilla irstailla sivuilla kuten esimerkiksi Hesarin tai Yleisradion sivut. Jatkuvasti joutui käynnistelemään konetta uudestaan.

Vein sitten koneen lääkäriin.

Ensin siihen vaihdettiin kovalevy, mutta eihän se mitään auttanut (paitsi kovalevyvalmistajan osavuositulosta). Sitten korjaaja keksi missä vika: F-Securessa. Siis tämä suomalainen virustorjuntaohjelma. Kun heitti F-Securen mäkeen ja latasi ilmaisen Microsoftin vastaavan ohjelman, niin jopas alkoi kone pelittämään.

Ongelma oli ilmeisesti se, että F-Secure oli vähän liiankin hyvä. Sen suojaukset olivat niin tiukkoja, että elämisestä ei enää tullut mitään. Kävi kuten lääketieteen maailmassa: sairaus voitettiin, mutta potilas kuoli.

Kaiken kukkuraksi tämä F-Secure maksaa vuodessa jotain satasen tai jotain. Eli minä maksan, jotta heidän ohjelmansa estää minua toteuttamasta mielitekojani lukea Hesarin pääkirjoituksia. (no, onhan sellaisten mielitekojen estäminen toki ihan ymmärrettävääkin, kukaties jopa laupias teko).

Laitoin myös palautteen F-Securelle, jossa kerroin ongelmasta ja huomautin, että heidän puulaakinsa on lirissä, elleivät he nopeasti tee asialle jotain (paitsi tietenkin jos olen ongelmineni ainoa lajissaan), sillä miksi mksaa satku siitä, että asiat vaikeutuvat, kun ilmaiseksi saa ne hoitumaan?

Ja mitä teki F-Secure?

Ei mitään. Ei ainakaan vastannut meiliini. Jos olisi vastannut ja ehdottanut jonkinlaista ratkaisua, olisin saattanut vaikka jatkaa yhteistyötä (meillä on kuitenkin neljässä koneessa heidän tuotteensa). Mutta ei sitten. Ylimielisyydestä sakotetaan. Eikö Nokiasta olisi sen voinut oppia?

 

 

Jaa

Kommentit (2)

No jaa... Joskus firmojen vastaukset valituksiin ovat kyllä sitä luokkaa, että taitaisipa maistua paremmalta jälkimaku ilman niitä. Joku aika sitten olin kaupassa ilman lukulaseja ja ostin erään firman kalkkunan paistia - näin siinä paketissa isolla luki. Kotona vasta hokasin tuoteselosteesta ostaneeni broileria, joka jossain elintarvikeketjun koukerossa oli geenimanipuloitu tai ainaskin ristitty uudelleen. Siitäkös sydämistyin, etsin alta kiven ja kannon firman yhteystiedot ja valitin sieluni kyllyydestä. Vastaukseksi sain ystävällisen viestin, jossa kehotettiin ottamaan ne lukulasit mukaan ensi kauppareissulle. Siis se että kanasta tulee kalkkuna oli heistä ihan ok, mutta huononäköinen asiakas torvi ja tarinan konna - mitäs ei lue mitä ostaa. Jotenkin herkesivät sen kioskin tuotteet kiinnostamasta. Jos olisin saanut asialliset pahoittelut ja vaikkapa "kalkkunalahjakortin" niin enkös vain söisi niitä edelleenkin.
Tulee mieleeni vuosien takainen tilanne. Olimme mäkkärissä, jossa lapseni valitsi itselleen lastenaterian. Ainakin siihen aikaa oli kova juttu, kun aterian mukana sai lelun. Harmiksemme kyseinen lelu olikin hirvittävän kovaääninen ja totta kai sitä vielä "piti" rallattaa ihan korvan juuressa. En enää muista tarkalleen mikä lelu se oli mutta joka tapauksessa se toimi pattereilla. Mittautin desibelimittarilla melun. En ollut ollenkaan yllättänyt tuloksesta, joka meni reippaasti yli 90 dB. Annoin tästä palautetta McDonaldsiin kirjallisesti. Ei vastausta. Asiasta jäi ikävä maku, sillä kyllä kyseisellä firmalla pitäisi olla käsitys millaiset lelut ovat lapsille turvallisia -ja sallittuja. Asia jäi harmittamaan (tosin vain hetkeksi) myös lastani, joka ei lelullaan voinutkaan leikkiä. Tylsä äiti. Ryhtiä firmat! Asiakaspalaute kannattaisi ottaa tosissaan.