Teini talossa

Asiakaspalveluttomuutta

Jaa

Olemme menossa koko suku Hämeenlinnan Aulangolle kesällä, sieltä kun on hienoja muistoja lapsudesta.  Meitä on rapiat kaksikymmentä henkeä ja äitini soitti sinne varatakseen huoneet. Nainen puhelimen toisessa päässä kuunteli hetken tilausta ja sanoi sitten:
- Tää on nyt tosi hankala. Voisittekste tehdä tän varauksen netissä?
Haloo! Virkailija siis oikeasti käännytti kaksikymmentä maksavaa asiakasta pois. Koska. Tää. Mun. Työ. On. Hankalaa.
No, ei siinä mikään auttanut, joten äiti soitti minulle, että voisinko minä tehdä sen varauksen kun on se netti ja kaikki. Kahdessa sekunnissa kävi ilmi, ettei hotelliketjun nettisivuilla kyseistä varausta voi  tehdä, kun sattui olemaan niin suuria perheitä suurine toiveineen (kuten perhehuoneen saaminen tietystä paikasta hotellia) ettei sellaisia vaihtoehtoja edes annettu.
Niinpä soitin sinne uudestaan ja tällä kertaa siellä oli joku ystävällinen ihminen, jonka hoiti homman noin kymmenessä sekunnissa. Kaikki järjestyi ja loppu hyvin.
Episodi laittoi kuitenkin miettimään, miten on mahdollista kohdella asiakkaita noin? Kuinka firma voi pysyä pystyssä, jos asiakkaan halveksunta on tuota tasoa?
Olen varma, että Amerikassa ihminen, joka käskee asiakkaan hyppäämään jokeen tai nettiin saa potkut saman tien. Suomessa sen sijaan asiakaspalvelukulttuuri on toisenlainen: mene nettiin, jonota puhelimessa, tee itse, vie tarjottimesi, hae ruokasi. Ikään kuin asiakas olisi se työpäivän ikävä puoli joka häiritsee typerillä kysymyksillä ja toiveillaan.
Tulee mieleen tarina pikkuliikkeestä, jossa asiakaspalvelijana oli nuori myyjän irvikuva. Asiakas oli ihan kypsä saamaansa palveluun ja lopuksi sitten sanoi tytölle, että voisit edes toivottaa hyvää päivänjatkoa.
- Se lukee siin kuitis, sanoi tyttö.

PS. Luittekos lehdestä, että tietokonetyö vanhentaa ja rumentaa eniten (YLE 9.6.)?
- Tämä avaa täysin uudenlaisia mahdollisuuksia kauhuelokuvagenrelle!!!! Ajatellaan nyt vaikka sellaisia tulevia hittirainoja kuin Konttorin kammotukset (K18), Godzilla vastaan Kelmeä Kirjanpitäjä (K20), Elävien kuolleiden avokonttori (K18) sekä Reskontran harppujen kosto (K26)
 

Jaa

Kommentit (4)

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ei täällä vielä ole mitään oikeata lamaa/taantumaa ollutkaan. Tämän olen päätellyt juuri tuosta asiakaspalvelun tasosta. Sillä jos olisi, niin hyvä palveluhan olisi juuri se salainen ase, jolla firma pitäisi itsensä hengissä taloudellisesti tiukkoina aikoina. Sen kun ei maksa yhtään ekstraa, jos asiakaspalvelija todellakin palvelee, eli tekee työnsä, eikä vain käske mennä nettiin tai ole muuten pöyristyttävän töykeä.
Viimeisin asikaspalveluttomuus, joka sai minut tekemään palautteen, koski tätä kohta koko Suomen ainoaa huolto/kaikkimuutpalvelut- asemaketjua. Olimme liikkeellä linja-autolla jääkiekkojuniorijoukkueen kanssa monen sadan kilometrin päässä sivistyksestä. Menimme syömään HIJ-ketjun (nimi muutettu) asemalle. Ruokaa oli noutopöydässä niin vähän, että osa jäi ilman salaatteja ja perunoita (hinta kuitenkin täysi), juniorit tilasivat suurimmaksi osaksi hampurilaisaterioita ja jonon viimeisenä tuli linja-automme kuljettaja, joka yleensä saa ilmaisen aterian ketjussa ruokaillessaan. Tälle kassanhoitaja tokaisi, että sinulle ei anneta ilmaista ateriaa, koska toit meille niin paljon lisätöitä... Olimme paikassa lähes tunnin ja vielä yksi junnu nökötti ilman hampurilaisateriaa, kun kävin kysymässä, että joko tämä yksi poika pian saa ateriansa, minulle vastattiin, että he ovat kaikki tilatut ruoat jo tehneet. No poika oli ateriansa maksanut, joten periksi en antanut ja ruoka sitten tulikin. Kova ...
Miksi TILAUS -sanalla ei löydä mitään tietoa? Ei siis saa esille. Jos olette huiputtaneet minua, PERUUTAN tilauksena tässä ja nyt.
Äskeisestä viestistäni puuttui osoite: ansala@klumbus.fi