Teini talossa

Talousviisastelua

Jaa

Tääl Turun puales on viime viikot oltu vähkä huolissaan paikallisesta telakasta ja vaadittu valtiota apuun sen pelastamiseksi. Jotenkin sympatiat tietenkin ovat vaatimusten puolella, kun ne ovat olleet niin kauhian hienoja ja suuria ne risteilijät joita täällä on tehty. Rahaakin ovat alueelle tuoneet – ja ennen kaikkea uskoa, luottamusta ja keijupölyä arkeen.

Näkökantoja on puolesta ja vastaan: vastustajien mielestä konkurssikypsät alat sietävätkin kuolla pois. Kannattajien mielestä työt on vaan turvattava ja sillä sipuli.

*

Entä jos asiaa ajattelisi toisesta näkökulmasta. Kun Nokialla on nyt mennyt päin seinää jo useamman vuoden ajan, niin pitäisikö valtion ryhtyä tukemaan sitä ja kenties ostaa siitä kelpo siivu ja ryhtyä valmistamaan kännyköitä?

Ei tietenkään pitäisi. Ei niin hullua ihmistä ole SKP:n toimitilojen ulkopuolella syntynytkään, että moista ehdottaisi. Jos kännykät eivät myy niin kurja juttu, mutta tehkää parempia kännyköitä niin ehkä niitä sitten joku ostaa.

Miksi telakkateollisuus olisi eri asia?
 

Jaa

Kommentit (6)

Mutta entäpä jos asiaa tarkastellaan sääilmiöiden näkövinkkelistä... Eli koska viime suvena vettä tuli kuin Esterin - tiedät kyllä mistä - niin valtiohan voisi lähteä tukemaan Nokiaa, mutta sillä ehdolla että kännyjen sijaan Suomessa valmistettaisiin taas priimalaatua olevia kumisaappaita, jotka pitäisivät veden saappaan ulkopuolella toisin kuin nämä nykyiset ties sun missä valmistetut kumurit...
Hupsista! Hokasin justiinsa, että samalla perusteella voitaisiin tukea telakkateollisuuttakin. Silloin kun veden pinta nousee ylitse saappaanvarren tarvitaan arkkia... Ja niin maailma taas kerran pelastuu...
Allekirjoitan molemmat. Erityissti tuon saapaskohdan, vaikka kai nokialaisia vielä saa? Vai eikö saa?
Merkki on kyllä Nokia ja hinta on Nokia, mutta laatu a'la Kiina. En edes uskalla heittää villiä veikkausta siitä missä halpatyön maassa ne nykyään valmistutetaan...
Nyt kun telakalla on aika rauhallista, sen huomaa myös liikenteessä. Eipä näy Viron, Latvian, Puolan rekkareissa olevia autoja. Eli ei ne työpaikat todellakaan olleet suomalaisten hallussa. Alihankkijoilla tietysti tilanne voi osittain olla toinen.
Ei oo muuten tuosta oman työvoiman vähyydestä (?) ollut kauheasti puhetta...