Hyvä tasapaino pitää pikkukrempat poissa

Teksti: 
Kuvat: 
Jaa
Pystytkö seisomaan puoli minuuttia yhdellä jalalla? Hyvä tasapaino auttaa muhkuraisella metsäpolulla ja pelastaa, kun joku tönäisee ruuhkassa. Se myös varmistaa, että emme kuormita kehoa väärällä tavalla.

Mihin tarvitsemme tasapainoa?

Moni ei tiedä, onko oma tasapaino hyvä vai huono. Emme nimittäin juuri tarvitse sitä: nykyihminen kävelee tukevilla kengillä tasaisia, asfaltoituja teitä. Tasapaino ilmoittaa olemassaolostaan vasta, kun joku tönäisee ruuhkassa tai jalka luistaa liukkaalla. Siksi kehoa pitäisi haastaa enemmän.

– Arjessa tulee tilanteita, joissa on reagoitava nopeasti. Hyvä tasapaino myös varmistaa, ettei kehoa kuormita väärällä tavalla, sanoo fysioterapeutti Nina Saarikivi Auronilta.

Hyvä tasapaino vähentää loukkaantumisriskiä urheillessa. Kun hallitset kehosi, kuormitat sitä oikein etkä kipeytä vaikkapa polvia lihasten sijaan.

Miten tasapainoaisti toimii?

Tasapainoaisti on monen tekijän summa. Näköaisti, sisäkorvassa oleva tasapainoelin sekä lihaksissa ja jänteissä olevat hermopäätteet aistivat kaikki yhdessä liikettä ja kertovat meille, missä asennossa olemme.

Yhteisvaikutuksen tietävät Speden speleistä tuttua leikkiä testanneet: yhdellä jalalla on vaikea seistä silmät kiinni.

– Näköaistiin liittyy myös paljon opittuja asioita. Tiedämme, että puut ovat pystysuorassa ja horisontti vaakasuorassa, ja peilaamme asentoamme suhteessa niihin.

Mistä tietää, onko tasapaino kunnossa?

Tasapainoa mitataan usein yhden jalan seisonnalla: hyvä tulos on 30 sekuntia yhdellä jalalla kaatumatta. Pystyssä pysyvät kykenevät aktivoimaan jalan ja varsinkin nilkan lihakset mutta myös reagoimaan nopeasti, kun asento huojuu.

Harjoittelu tekee mestarin. Pitkään tasapaino­lajeja harrastaneet päihittävät muut. Toisaalta yhdellä jalalla seisominen vaatii nilkan pieniltä lihaksilta paljon, joten vanha nilkkavamma voi kaataa, vaikka tasapaino muuten olisi kunnossa.

Mikä heikentää tasapainoa?

Tasapainoon vaikuttavat monet perussairaudet, kuten MS-tauti, Parkinsonin tauti ja diabetes, samoin jotkin lääkkeet sekä päihteet.

Ikääntyessä reaktiokyky hidastuu. Tasapainoa varten tarvitaan myös lihasvoimaa, joka alkaa heikentyä noin prosentin per vuosi nelikymppisistä alkaen. Siksi voimaharjoittelu on tärkeää. Seniorin huono tasapaino voi olla treenin puutetta: moni nuorempi haastaa tasapainoaistia enemmän lasten leikeissä tai joukkuepeleissä.

On huomattu, että niska- ja alaselkäkipuisilla on heikompi tasapaino. Niska-hartiaseudun kireydet aiheuttavat helposti huimausta. Alaselkäkipu taas lamauttaa keskivartalon tärkeitä tukilihaksia. Keskivartalosta tulee tavallaan holtiton, kun syvät tukilihakset eivät toimi ja pinnalliset ovat yliaktiivisia.

– Kiputilat yleensäkin heikentävät asentotuntoaistiamme eli sitä, miten hahmotamme kehomme.

Miten sitä voi treenata?

Saarikiven mielestä paras kikka tasapainotreeniin on kaikessa yksinkertaisuudessaan: mene metsään! Liikkuminen luonnossa kivillä ja kannoilla haastaa sopivasti tasapainoa.

Hippaleikit tai sisäpelit, kuten sulkapallo, ovat myös toimivia, sillä niissä vaihdetaan jatkuvasti suuntaa.

Yhdellä jalalla seisominen on hyvä harjoitus ja helppo toteuttaa vaikka hampaita pestessä. Sopiva aika on 1–3 minuuttia. Seiso alkuun tukevalla lattialla, etene seisomaan pehmeälle alustalle ja kokeile jopa tasapainolautaa. Haastavamman liikkeen saat, kun liikutat samaan aikaan vastakkaista kättä ja jalkaa tai suljet silmäsi.

Mitkä lajit kehittävät tasapainoa?

Kiinnitä huomiota siihen, että liikkumisesi on monipuolista: spinningissä tasapainoa ei tarvita samalla tavoin kuin sählyssä ja tanssitunneilla. Jooga ja pilates ovat hyviä, sillä ne kehittävät keskivartalon hallintaa.

– Ei kuitenkaan riitä, että vahvistaa lihaksia matolla. Tasapainoa tarvitaan pystyasennossa, joten siten sitä täytyy harjoitellakin.

Lihaskuntoharjoittelu on tärkeää. Lisää saliohjelmaan nopeusharjoituksia: hypi steppilaudalle tai pompi viivan eri puolille. Lihasvoimaa kannattaa treenata myös seisten ja vapailla painoilla laitteiden sijaan.

– Silloin joutuu käyttämään kehoa monipuolisemmin ja vartalonhallinta kehittyy. 

 

Suosittelemme myös näitä:

Jaa