Luulitko, että on terveellistä syödä tiheään? Kunnon tauko aterioiden välillä pitää painon kurissa, sanoo elintarviketieteiden lisensiaatti.

Teksti: 
Kuvat: 
Jaa
Säännöllinen syöminen ei tarkoita jatkuvaa puputtamista. Hyvä ruokarytmi auttaa saamaan kunnon unet ja pitämään kilot kurissa.

Miksi on hyvä syödä säännöllisesti?

Hyvä ruokarytmi pitää virkeänä koko päivän. Osa meistä on virkkuja aamulla, osa illalla, mutta itselle sopiva ja suunnilleen samanlaisena toistuva rytmi auttaa kaikkia.

– Sopiva rytmi on syödä kolmesta viiteen ateriaa 3–5 tunnin välein, jotta taukojen aikana on energiaa tehdä, mitä on aikonut, sanoo elintarviketieteiden lisensiaatti Eeva Voutilainen.

Tutkimuksissa on havaittu, että ihmiset, jotka pysyvät normaalipainoisina koko ikänsä, syövät säännöllisesti. Elimistössä on biologinen kellosysteemi, joka pitää huolta vuorokausirytmistä.

Säännölliset elämäntavat antavat vihjeitä kellolle, milloin pitää touhuta ja milloin levätä.

Jos syö jatkuvasti epäsäännöllisesti, unirytmi ja aineenvaihdunta häiriintyvät, minkä seurauksena vatsa alkaa reistailla ja vyötärölle kertyy kiloja.

Kannattaako syödä välipaloja?

On yleinen harhaluulo, että verensokeri tulisi pitää tasaisena jatkuvalla napostelulla. Terve elimistö huolehtii sen tasaisuudesta, kun joka aterialla syö hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja, kuten täysjyväviljaa ja kasviksia. Osa pärjää kolmella aterialla, toiset tarvitsevat pari välipalaa.

Tärkeintä on, että aterioiden välillä malttaa pitää kunnon tauon. Näin välttää liikakilot. Heti syömisen jälkeen elimistö käyttää energiakseen juuri syötyä. Mutta kun syömisestä ehtii kulua pari tuntia, elimistö alkaa polttaa rasvavarastoja, mikä auttaa painonhallinnassa.

Napostelun välttäminen pitää huolta myös hampaista: ne kestävät korkeintaan kuusi happohyökkäystä päivässä.

Jatkuvaa popsimista kannattaa välttää myös siksi, että tunnistaa nälän paremmin. Ruoka ei pyöri mielessä koko ajan, kun syö kerralla itsensä kylläiseksi.

Haittaako, jos syö vain pari kertaa päivässä?

Vaikka toiset kestävät pitkäänkin syömättä, liian pitkäksi aterioiden välistä taukoa ei pitäisi päästää. Jos syö vain kerran kaksi päivässä, nälkä kasvaa liian suureksi ja on vaikea tuntea, milloin on kylläinen.

– Kovassa nälässä kivikautiset geenit heräävät, emmekä pysty enää hallitsemaan syömistä vaan ahmimme.

Onko aamiainen ihan välttämätön?

Osalle aamupala tarkoittaa kahvikupillista. Voutilainen kuitenkin kehottaa syömään napakamman aterian.

– Yön aikana elimistön hiilihydraattivarastot ovat tyhjentyneet, ja jotta saa kunnon työvireen, on hyvä syödä jotain parin tunnin sisällä heräämisestä.

Jos puuro ei nappaa, mieti, mikä muu maistuisi: vaikka voileipä tai helposti juotava smoothie. Jonkinlainen aamupala kannattaa jokaisen syödä, sillä elimistö hyödyntää tehokkaasti juuri aamiaisesta saadun energian. Aamu­pala parantaa tutkimusten mukaan muistia ja suojaa liikakiloilta. Juuri aamiainen antaa potkua työpäivän ensimmäisiin tunteihin.

Jos aamulla syöminen tuntuu aina tahmealta, mieti ruokatottumuksiasi. Moneltako syöt päivän viimeisen aterian? Syötkö tukevasti iltaisin? Moni iltavirkku painottaa raskaimman syömisen iltaan, mikä vie nälän aamusta.

Onko iltapala huono tapa?

Ei ole samantekevää, mihin vuorokaudenaikaan syö. Elimistön hormonit nimittäin toimivat sen mukaan, mitä kello näyttää. Kylläisyyshormoni leptiini on ohjelmoitu päivävuoroon, mutta iltaa kohden kylläisyyttä ei enää aistita yhtä herkästi. Siksi juuri illalla ahmii helposti liikaa. Illalla ruoka ei myöskään sula yhtä hyvin, mikä aiheuttaa närästystä, ilmavaivoja ja jopa ripulia. Sohvalla napsitut voikkarit ja vanukkaat kertyvät helpommin vyötärölle.

Älä unohda iltapalaa kokonaan: se auttaa saamaan unen, kunhan iltapala on kevyt ja sen syö pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Raskas iltapala heikentää unen laatua, ja univelka taas lisää syömistä entisestään.

– Liian vähäiset unet voivat olla syy iltasyömiseen, sillä katkonaisen unen jälkeen voi iskeä sietämätön iltanälkä noin 15 tuntia heräämisestä.

Ruuhkavuosissa ilta voi olla ainut hetki, kun ruokapöytään ehtii istua. Voutilainen kehottaa armollisuuteen. Yksi huono päivä ei kaada mitään. Mieti kiirepäiviksi helppoa syötävää: turvaudu voileipiin ja valmisruokiin huoletta.

Lähteenä myös: Soili Soisalo ja Eeva Voutilainen, Ruokarytmi (Tammi).

Avainsanat: 
Jaa