Luulitko osaavasi levätä?

Teksti: 
Kuvat: 
Jaa
Lepääminen ei tarkoita samaa kuin somessa roikkuminen. Kun annat aivojen levätä myös päivällä, yöunesta tulee palauttava. Pidä pieniä taukoja pitkin päivää ja pyhitä kahvitauot kepeälle jutustelulle.

Jos vielä luulit, että nykyihmisen pitää olla säpäkkä ja tehokas, olet jäljessä. Uusin trendi on nimittäin lepääminen. Se taas ei tarkoita samaa kuin sohvalla pötkötteleminen.

– Usein luulemme lepäävämme, mutta silloinkin keskitymme johonkin, vaikkapa Facebookiin, sanoo palautumiseen perehtynyt psykologi Satu Kettunen Iwellosta.

Kehomme kaasua ja jarrua säätelee autonominen hermosto. Jos kaasu on päällä jatkuvasti, eli juoksemme kiireisenä asiasta toiseen, voimavarat ovat pian vähissä. Väsyneenä primitiiviset reaktiot korostuvat: hermostumme helpommin ja alamme ottaa todesta jokaisen pienenkin tunteemme. Minulla on kaikki huonosti! Olen epäonnistunut lasten kasvattamisessa! En osaa työtäni!

Aivojen täytyy saada taukoja pitkin päivää, jotta yöunesta tulee palauttava. Ylivirittynyt saattaa kyllä nukkua 8 tuntia, mutta olo on aamulla rättiväsynyt. Ilmiö on tuttu monille pikkuvauvojen vanhemmille: kun lapsen päiväunet jäävät väliin, yöstä tulee risainen.

Kettunen vannoo perinteisten kahvitaukojen nimeen, joilla puhutaan jonninjoutavia. Hyvä seura on tärkeää, sillä energiasyöppö työkaveri ei auta palautumista.

Ei pitäisi kuitenkaan ajatella, että lepo rajoittuu vain virallisiin taukoihin. Aivojen kannattaa antaa tuulettua pitkin päivää. Pidä pieni tauko aina kun siirryt tehtävästä toiseen ja tuo ajatukset johonkin neutraaliin asiaan, kuten patterin hurinaan tai ikkunasta näkyvään maisemaan. Hengitä niin, että uloshengityksesi on pidempi kuin sisäänhengitys. Se auttaa keskittymään hetkeen.

Tartuta ärsyketulva illalla kotona keskittymällä miellyttäviin, rauhoittaviin asioihin, kuten kehonhuoltoon.

-Mielen tyhjentäminen on tosi vaikeaa. Silloin kannattaa kokeilla kääntää katse omaan kehoonsa. Se antaa mielelle tekemistä, mutta on rauhoittavaa. Tee vaikka kahvakuulalla rauhallisia liikkeitä, tai rasvaa iho kunnolla saunan jälkeen, Kettunen vinkkaa.

Tutkimusten mukaan kiitollisuus on tunteena rauhoittava. Kokeile miettiä ennen nukahtamista asioita, jotka ovat elämässäsi hyvin ja joista olet kiitollinen. Siinä voi auttaa pieni kiitollisuuskirja, johon kirjaat asioita, joista olet kiitollinen. Tapa on kiva myös lasten kanssa.

 

Suosittelemme myös näitä:

 

Jaa