Näin opit kärsivällisemmäksi

Jaa
Meneekö hermo kassajonossa tai jaarittelevan ihmisen kanssa? Tuskailun taustalla voi olla ahneus tai ankaruus.

1. Hyväksy hitaus

Nykymaailmassa asiat tapahtuvat ennenkuulumattoman nopeasti. Siksi onkin vaikea kestää sitä, että jotkin asiat etenevät hitaasti.

– Kärsivällisyys on nykyajan vastakohta. Se viihtyy rauhallisessa ja kiireettömässä ympäristössä, työterveyspsykologi, psykoterapeutti Arto Pietikäinen sanoo.

Kärsivällisyyttä koettelevat tilanteet, kuten rimpuilu ruuhkassa tai hidastelevan lapsen kanssa, ovat stressitila. Verenpaine nousee, tunteet kuohuvat. Jos et voi vaikuttaa tilanteeseen, parasta on hyväksyä todellisuus sellaisenaan. Vaikka täysin erilaisena kuin toivoisi.

2. Opettele odottamista

Turhautumisen tunteiden kohtaamista voi harjoitella. Valitse kaupassa pitkä jono ja kuulostele, miltä tuntuu, kun se ei etene.

3. Nimeä tunne

Kun takkuaa, pahinta on epämiellyttävän tunteen sietäminen. Usein tuskaan auttaa jo se, että huomaa ja nimeää tunteen. 

4. Tutki mielihalujasi

Olemme koukussa nopeuteen myös mielihalujen suhteen. Suklaa ja puhelin palkitsevat saman tien. Elämäntapamuutoksissa, kuten tupakoinnin lopettamisessa tai laihdutuksessa, pitää pystyä vastustamaan välittömiä mielihaluja ja kestää siitä johtuva ponnistelu. Pietikäisen mukaan välittömät mielihalut pitäisi kohdata ilman, että toteuttaa niitä. Taitoa kannattaa harjoitella jo pienestä. Nameja ei saa heti, vasta karkkipäivänä.  

5. Ota aikalisä

Käyttäytymistämme ohjaa pitkälti autopilotti: teemme monia arkisia asioita impulsiivisesti niitä enempää pohtimatta. Kun kärsivällisyys on koetuksella, hengitä ja ota aikalisä. Impulsiivisuus liittyy usein siihen, että reagoi asioihin herkästi tunteella.

6. Tee harjoitus

Stop-harjoitus auttaa tunnistamaan hankalassa paikassa, mitä mielessä liikkuu. Siinä stop on lyhenne sanoista s seisahdu, t tarkista (mitä mielessäsi liikkuu), o odota hetki ja p päätä, mitä teet. Kun pysähdyt ja pystyt olemaan tietoinen hetkessä, saat ohjattua huomion takaisin tärkeään.

7. Etsi sinistä

Jos ajatukset kiitävät sinne tänne, keskity yksittäiseen asiaan. Pidä huomio esimerkiksi hengityksessä, etsi kadulla sinistä väriä ympäristöstä tai kuuntele musiikkikappaleen viuluja. Palauta ajatus takaisin, jos se eksyy.

8. Tee sopimus itsesi kanssa

Jos tuntuu vaikealta keskittyä tärkeään hommaan, käytä ajastinta. Päätä antaa kaikkesi tehtävälle esimerkiksi puolen tunnin ajan. Sen jälkeen voit palkita itsesi vaikka somella.

9. Puntaroi arvot

Kaikilla on saman verran tunteja päivässä. Jos on aina kiire paikasta toiseen, mieti, ahnehditko liikaa. Onko tämä elämää, jota haluan elää? Itse valittu kiire on helpompi kestää.

10. Tarkista ajankäyttö

Stressi voi helpottaa, kun käyt läpi aikavarkaita. Seuraa ajankäyttöäsi viikon ajan. Mikä oli hyvää, mikä turhaa? Anna asioille tarpeeksi aikaa.

11. Kuuntele itseäsi

Itselleen ankara ihminen vaatii itseltään paljon sekä töissä että kotona.

– Ihminen, joka kamppailee vaativuuden kanssa, voi kysyä itseltään, onko se, mihin säntään, eri asia kuin mitä tarvitsen? Onko hyvinvointini minulle tärkeää, lepo ja rauhoittuminen? Pietikäinen sanoo.

12. Ole hyödytön

Välillä on tärkeää olla tekemättä yhtään mitään. Juo teetä ja vain juo sitä. Keskity olemaan läsnä.

 

Suosittelemme myös näitä:

Kehitä keskittymiskykyä

Mindfulness-pioneeri Leena Pennanen: "Kun herkistyy pienille asioille, ei tarvitse lottovoittoa"

Luulitko osaavasi levätä?

Jaa